Tofu

Standard

 

Here’s some copy-paste from my previous website. One week I experimented with tofu trying to get out its ultra-delicate taste of this cheese. I got impressed with its health values but it’s not an easy thing to use in cooking. What I will never do again: put tofu into the freezer – it’s getting granulated and falls apart when touched with a fork.

My photos at the bottom!

Tofu jest znane w Azji od ok. 2000 lat. Znane za swoje nieprzeciętne wartości odżywcze i wszechstronność. Tofu, czyli jako twarożek sojowy jest to rodzaj miękkiego serka, który wytwarza się w procesie zsiadania mleka sojowego z koagulantem. Tofu ma bardzo łagodny smak i łatwo przenika smakiem innych składników. Tofu jest sprzedawane w woreczkach wypełnionych wodą lub w opakowaniach próżniowych. Świeże tofu jest zazwyczaj zanurzone w wodzie i powinno być w tej postaci przechowywane w lodówce. Tofu można w ten sposób przechowywać do ok. tygodnia, pod warunkiem że woda jest zmieniana codziennie. Tofu można zamrozić na maksymalnie trzy miesiące. Zamrażanie tofu wpływa na jego konsystencję i serek może stać się nieco gumowaty.


Rodzaje tofu: Twarde tofu:  ‘gęsty’ typ serka; można go pokroić, smażyć, grillować, marynować, wędzić, piec, grillować i serwować w jako dodatek do zup. Tofu tego rodzaju zawiera najwięcej białka, tłuszczy i wapnia Miękkie tofu: nadaje się do potraw, w których tofu musi być zmiksowane

Kremowe tofu: ma konsystencję pasty. Ten typ tofu również nadaje się do miksowania. Japończycy jedzą kremowe tofu z odrobiną sosu sojowego.

Zalety tofu:

Bogate w wartości odżywcze:  tofu ma wysoką zawartość białka i witamin B. Tofu jest substytutem mięsa w wielu przepisach wegetariańskich. W przeciwieństwie to mleka sojowego, tofu zawiera dużo wapnia.  Wapń w tofu pochodzi z koagulanta. Jest stosowane jako środek zapobiegający osteoporozie.

Łatwe w trawieniu: dodatkowa zaleta tofu jest taka, że jest ono bardzo łatwe do strawienia, jako że włókna ziaren soi są usuwane w procesie wytwarzania.

Redukuje cholesterol: jak większość produktów sojowych, tofu zmniejsza ryzyko chorób serca obniżając poziom ‘złego’ cholesterolu.

Bogate w izoflawony: daidzeinę, genisteinę i glicyteinę, które zmniejszają ryzyko osteoporozy,  choroby związanej ze zmniejszoną gęstością kości. Izoflawony obniżają ryzyko zachorowania na raka piersi i raka prostaty. Łagodzą symptomy menopauzy.



Zrób to sam:

Tofu wytwarza się w bardzo prosty sposób: zamocz ziarna soi w wodzie dopóki nie nasiąkną. Wyjmij z wody i zmiel. Przefiltruj: odsączony płyn jest mlekiem sojowym. Pozostałości to cedziny sojowe, które można wykorzystać na paszę dla zwierząt. Do mleka sojowego należy dodać trochę chlorku magnezu: to zagęszcza mleko i powstaje tofu.

Tofu po grecku

Porcja dla czterech głodnych osób
  • 2 opakowania tofu
  • 3 marchewki
  • 2 cebule,
  • koncentrat pomidorowy,
  • bułka tarta,
  • trochę wody, cukru, zioła prowansalskie, sol i pieprz
  • garść świeżej pietruszki

Poszatkowaną cebulę zeszklić na oliwie lub maśle, dodać startą marchewkę. Smażyć dopóki warzywa nie staną się miękkie. Dodać koncentrat pomidorowy,łyżeczkę cukru i trochę wody (proponuję pół szklanki niegazowanej wody mineralnej). Przyprawić solą i świeżo zmielonym, kolorowym pieprzem. Smażyć jeszcze chwilę i odstawić na bok.

Pokrojone w kostki tofu (1×1 cm) obtoczyć mąką wymieszaną z ziołami prowansalskimi. Podsmażyć na łyżce oliwy. 

Przełożyć tofu do warzyw, wymieszać i nie żałować pietruszki 🙂

mój jutrzejszy lunch

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s